یکشنبه 09 ارديبهشت 1403 - Sun 28 Apr 2024
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  • معلم شهیدی که در روز معلم شهید شد+عکس

  • پایان دوران مدارا با قاره سبز

  • تمجید فرمانده کل ارتش از عملیات وعده صادق

  • خبر خوش برای هواداران استقلال و پرسپولیس /واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس انجام شد؟

  • اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می‌کند/امنیت شغلی از وظایف مسئولین است+ فیلم

  • آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

  • نقش پرسپولیس در فینالیست شدن العین در آسیا

  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 167596
    تاریخ انتشار: 24/دي/1398 - 11:11
    فاش شدن ابعاد جدید از خسارت پایگاه عین الاسد

    بلایی که موشک‌های نقطه‌زن ایرانی بر سر مدرن‌ترین پایگاه آمریکا آورد/ پس از شش روز، آمریکایی‌ها همچنان درحال خارج کردن لاشه تجهیزات خود هستند + فیلم و عکس

    آروا دامون خبرنگار بین المللی شبکه سی ان ان باحضور در ویرانه‌های بجا مانده از آنچه زمانی یک پایگاه مجهز نیرو‌های آمریکا بود گفت که تقریبا هیچ چیز از پایگاه باقی نمانده و خیلی عجیب است که در چنین ویرانه ای، به کسی آسیب نرسیده باشد.

    بلایی که موشک‌های نقطه‌زن ایرانی بر سر مدرن‌ترین پایگاه آمریکا آورد/ پس از شش روز، آمریکایی‌ها همچنان درحال خارج کردن لاشه تجهیزات خود هستند + فیلم و عکس

    علی رغم کری‌خوانی‌های پوچ رئیس جمهور آمریکا، این کشور پس از موشک‌باران پایگاه عین الاسد ریسک پاسخگویی به ایران را پذیرفت.ترامپ با وجود اینکه سعی می‌کرد تا چند روز پس از این رخداد مانع از ورود رسانه ها به این پایگاه شد.

     
     بالاخره پس از چهار روز خبرگزاری CNN توانست تنها به قسمت بسته و محدودی از پایگاه عین الاسد وارد شود و تنها یک دقیقه از این پایگاه گزارش تهیه کند. CNN حتی پس از یک دقیقه از پخش زنده خسارات این پایگاه، ارتباط تصویری خود با خبرنگارش را قطع کرد و صرفا به ارتباط صوتی با وی اکتفا کرد.
     
    تقریبا هیچ چیز از پایگاه آمریکایی نمانده!
    اما همان تصاویر مدیریت شده نشان داد که حجم خرابی ها به شدت گسترده است. آروا دامون خبرنگار بین المللی شبکه سی ان ان باحضور در ویرانه‌های بجا مانده از آنچه زمانی یک پایگاه مجهز نیرو‌های آمریکا بود گفت که تقریبا هیچ چیز از پایگاه باقی نمانده و خیلی عجیب است که در چنین ویرانه ای، به کسی آسیب نرسیده باشد. 
     
    او گفت: زمانی که توانستیم وارد پایگاه شویم و آسیب ها را از نزدیک دیدیم متوجه شدیم که آن حمله در آن شب تا چه میزان می توانست برای نیروهای آمریکایی مایه آشفتگی شود.
    خبرنگار این رسانه آمریکایی همچنین گفت: داستان های زیادی از وحشتناک بودن آن حمله شنیدیم؛ روشن است که ایران تا آن میزان هم نگران نجات جان نیروهای آمریکایی نبود.  بسیاری از این مناطقی که موشک برخورد کرده است مناطقی بودند که احتمالا می توانست باعث وارد آمدن تلفات گسترده به نیروهای آمریکایی شود. هر کسی که ما با وی صحبت کردیم این را می گفت که آنچه در آن شب روی داد, تجربه ای تغییر دهنده بود که همه عمر باقی می ماند.
     
    زنده ماندن در اینجا بعید است
    خبرنگار CNN در اولین گزارش تصویری از پایگاه نظامی عین الاسد میگوید: اینجا محل خوابگاه نظامیان بوده است. این یکی از ۱۰ جایی هست که موشک‌های ایران فرود آمده. زنده ماندن در جایی که چنین فاجعه‌ی بزرگی رخ داده، بعید به نظر میرسد. ابهام‌ها در مورد سرنوشت افراد بالا گرفته است. آنچه به ما گفته شده، همه‌ی واقعیت نیست.  حمله در شب اتفاق افتاده و بعید است که افراد خارج از پایگاه بوده باشند. زنده ماندن در کنار این حفره‌ی بزرگ ناشی از برخورد موشک، بسیار بعید است.
     
    یک سرباز آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد در گفتگو با آروا دیمون خبرنگار سی ان ان لحظات فرود آمدن موشک های ایرانی را بسیار ترسناک و دلهره آور توصیف کرد. وی گفت: توضیح این موضوع خیلی سخت است؛ خیلی ترسیده بودم وقتی این اتفاق افتاد. میشد وقتی موشک‌ها اصابت می‌کرد شدت این موشک ها را حس کرد.هفت تا از موشک‌ها خیلی نزدیک به ما اصابت کرد. دوستان من دچار اختلال پس از سانحه شدند.

    پس از این رخدا امروز هم شبکه الجزیره مباشر تصاویری زنده از داخل پایگاه «عین الاسد» نیرو‌های تروریست آمریکایی در عراق که چند روز پیش هدف حمله موشکی ایران قرار گرفت را پخش کرد.

    راشاتودی هم ویدئویی منتشر کرد که نشان میدهد هنوز آمریکایی ها در حال خارج کردن ضایعات و اموال خسارت دیده در این موشک باران است.

    بی بی سی فارسی نیز که پس از شش روز موفق به دیدن قسمتی از این پایگاه شده و تصاویری را منتشر کرده که نشان میدهد هنوز آمریکایی ها نتوانسته اند این پایگاه را به حالت عادی درآوردند.
     
     
    خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت نظامیان آمریکایی امروز (دوشنبه) در حال پاکسازی پایگاه عین الاسد از بقای برجامانده از حمله موشکی هفته گذشته ایران بودند. این خبرگزاری آمریکایی نوشت بعد از حمله موشکی ایران، چاله‌های بزرگی در این پایگاه ایجاد شده و برخی خودروهای حمل و نقل نظامی سنگین حین حملات موشکی ایران آسیب دیده‌اند.
     
    موشک‌های ایرانی رادارهای آمریکایی را گیج کرد
    در آخرین اخبار تلویزیون دانمارک با یک افسر دانمارکی که در زمره نیرو‌های مستقر در کنار نیرو‌های آمریکایی پایگاه عین الاسد بود درباره انتقام موشکی ایران گفت‌وگو کرد. نیرو‌های دانمارکی به همراه سایر نیرو‌های اروپایی روز بعد از حمله ایران مستقیما به سمت کویت عقب نشینی کردند.
     
    افسر دانمارکی در پاسخ به این سوال که دقیقا چه اتفاقی افتاد، جواب داد: به دنبال حمله، ما فورا به پناهگاه‌های امن و مستحکم زیرزمینی پناه بردیم و با ترس و وحشت منتظر بودیم تا این که صاعقه‌ای از آسمان نازل شد و خاک زیادی داخل پناهگاه ما ریخت تا جایی که نزدیک بود خفه شویم. همان موقع آژیر‌های خطر به صدا درآمدند.
     
    او در ادامه درباره این که چرا آژیر‌های هشدار قبل از رسیدن موشک نخست به صدا درنیامدند، گفت: به نظر می‌رسد موشک‌ها به دستگاه‌های رادارگریز بسیار دقیقی مجهز بودند. بعد از آن حملات موشکی پیاپی ادامه یافت و تقریبا 13 موشک شلیک شد.
     
    ایران این پیام را داد که ما مسلمانیم نه قاتل
    این نظامی دانمارکی گفت پناهگاه‌ها هرگز هدف حمله قرار نگرفتند و افزود: اگر چنین می‌شد فاجعه تمام عیار قرن رخ می‌داد، زیرا هزاران سرباز و افسر از تابعیت‌های مختلف در آن‌ها بودند. به نظر می‌رسد ایران به دنبال حملات کیفی و دارای مضمون و معناست نه حملاتی کمی که حاصل آن کشته شدن سربازان باشد. ضمنا به نظرم این پیامی به دنیاست با این محتوا که ایران می‌خواهد به جهان بگوید برخلاف آنچه که آمریکا به شما القا می‌کند ما مسلمان هستیم نه قاتل و اگر این طور بودیم هزاران سرباز و افسر را زیر خاک دفن می‌کردیم.
    وی تاکید کرد: موشک‌ها بسیار دقیق بودند و اهداف مورد نظرشان را با دقتی عالی نشانه رفتند؛ بدون آن که حتی یک موشک سقوط کند یا از هدف منحرف شود. از اینجا می‌توان فهمید ایرانی‌ها نقشه‌های دقیقی از پایگاه هاه، مقر‌های مدیریتی، پناهگاه‌ها و آشیانه هواپیما‌ها داشتند و می‌توانستند پناهگاه‌ها را هم در حالی که در اوج آرامش و تسلط بودند بزنند.
     
    این نظامی در ادامه به توضیح وقایع بعد از حمله پرداخت و گفت: آمریکایی‌ها بعد از پایان هشدار یعنی حدود یک ساعت بعد از حمله خارج شدند. آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش نشانی به محل آمدند و وقتی ما در پناهگاه بودیم صدای بالگرد‌های نظامی و فریاد سربازان را می‌شنیدیم، ولی به دستور فرماندهان خود و از ترس حملات بیشتر خارج نشدیم. صبح که بیرون آمدیم دیدیم آتش بیش از هفت نقطه مهم را سوزانده و خودرو‌ها سوخته و ساختمان‌ها ویرانه شده اند.
     
    انهدام کامل تجهیزات غول پیکر آمریکا
    وی افزود: ما از مقر‌های آمریکایی اطلاعات کمی داریم و بعضی از آن‌ها مقر‌های مشترک هستند. اما نقاطی هم هستند که ما نمی‌شناسیم و به عنوان نیرو‌های دانمارک وابسته به ائتلاف بین المللی اجازه ورود به آن‌ها را نداریم. اما آنچه قطعا می‌دانم این است که دستگاه‌های کنترل رادار‌های غول پیکر با همه تجهیزاتشان به علاوه مقر اطلاعات نظامی آمریکا به صورت کامل منهدم شدند. انبار‌های اسلحه نیز تخریب شدند و تا نیم ساعت بعد از حمله در آن‌ها انفجار رخ می‌داد. باند پروازی جنگنده‌ها و سکو‌های دیده بانی هوایی و پایگاه‌های شلیک موشک زمین به هوا به طور کامل تخریب شدند و دستگاه‌های حسگر هوایی و حرارتی هم از بین رفتند.
     
    او درباره ادعای آمریکا مبنی بر اصابت موشکها به مواضع نیروهای عراقی گفت: باید این را اضافه کنم که ایران جناح عراقی یا پناهگاه‌ها و مراکز درمانی و خدماتی را نشانه نرفت و فقط به جناح آمریکایی و اهداف منتخب تمرکز کرد که این نشان می‌دهد ایرانی‌ها نقشه‌هایی دقیق از همه پایگاه‌های نظامی و خارجی در عراق و کل منطقه خاورمیانه دارند.
     
    در نهایت خبرنگار از وی پرسید: پس چرا آمریکایی‌ها به حجم خسارت‌ها اعتراف نمی‌کنند؟ او پاسخ داد: این مسئله به سیاست‌ها و شرایط آن‌ها مربوط است و من نمی‌دانم چه فکری می‌کنند. شاید نمی‌خواهند مردمشان نگران شوند و این از تصمیم آن‌ها برای جلوگیری از ورود خبرنگاران به پایگاه تا به این لحظه روشن است.

     

     

     

    منبع : رجانیوز


    download

    download

    download

    download

    نظرات بینندگان
    نظرات شما